tisdag 24 mars 2009

Gikt



Gikt är något som jag har förknippat med gamla knotiga människor och nu är jag där.

Det började för några veckor sedan med att höger stortå kändes avdomnad och stel varje morgon.

Måndag morgon för åtta dagar sedan, vaknade jag av att det gjorde riktigt ont i tån. Den dagen skulle jag göra ett tremånaderstest med Stina på Rehab och frågade henne om vad det kunde vara. Gikt eller en skadad muskelkapsel efter för hård stretchning, var hennes tips och jag genomförde rehabgymnastiken måndag och torsdag trots smärtan. Under lördagen började smärtan sprida sig till hela foten. I förrgår söndag gick jag tipsbingo 2,5 km i Bredsands oländiga skogsterräng och natten till måndag blev svår. Jag besökte husläkarcentrum och fick diagnosen gikt.

Den gångna natten sov jag inte ens en minut eftersom det kändes som om foten brann och nu väntar jag bara på besked från läkaren om vilken smärtstillande medicin som kan rekommenderas med tanke på övriga hälsoproblem.

Läs om gikt:
1177.se
Netdoktor.se
Vårdguiden.se
Nya rön tyder på att C-vitamin kan ha god effekt, vilket också läkaren tipsade om.

Inga kommentarer: