tisdag 5 januari 2010

Läsglädjen är tillbaka!



Jag har kanske läst tio böcker de två senaste åren på grund av problem med grå starr. Efter operationen vågade jag inte ta för givet att den nygamla synförmågan var återställd permanent, men under gårdagens slutkontroll på Akademiska Sjukhuset, kunde kirurgen konstatera succé.

Inte nog med att jag nu har perfekt syn för bokläsning utan glasögon, den svåra astigmatismen på vänster öga är korrigerad genom en sinnrik manipulation av hornhinnans elasticitet.

Mörkerseendet är bättre än vad det har varit på tio år och jag känner mig hyfsat nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till ny syn!

Låter toppenbra....

Blir astigmatismen automatiskt korrigerad genom operationen?

Själv är jag både närsynt och astigmatisk med stor skillnad på ögonen.

Jag har progressiva glasögon och närprogressiva för läsning och dator.

Ska jag se riktigt smått, som trä tråd på nål, måste jag ta av glasögonen och hålla ögonen mycket nära objektet.

Vid läsning gör jag så, om texten är småstilt, men det är inte helt bekvämt, eftersom synen är så olika på höger och vänster öga.

Hälsningar
Fågelvännen