söndag 11 november 2012

Revben och potatis


Tunna revbensspjäll är makalöst goda om de är välstekta och välkryddade, men tunna revben i den egna kroppen är inte kul.

När jag läste den här artikeln i SvD, började jag fundera över hur det står till med min egen kadmiumhalt och eventuella benskörhet.

Tills jag inledde min nya kosthållning som maximalt tillåter femhundra gram potatis per vecka, var potatis i alla former mitt favoritfödoämne. Jag har minst 20 potatisrecept i datorn.

Jag har inte en aning om hur många revbensfrakturer jag har genomlidit men de är många. För två månader sedan skulle jag dra ihop en svårmonterad Ikea-hurts och tog spjärn med bröstkorgen medan jag drog allt jag kunde. Klick lät det i bröstet och efter tre dagar gjorde det ont bara att andas, men jag har ett fenomenalt läkekött så efter tre veckor var jag besvärsfri några dagar tills jag blev rejält förkyld och hostade sönder ett annat revben.

Nyligen skulle jag byta till vinterhjul på DKWn men Micke på OK skolsta hade dragit bultarna så hårt så att min mutterdragare inte räckte till. Det var förra lördagen och väderprognosen hotade med snö på söndagen så jag fick bråttom.

Då tog jag fram fälgkorset och pressade med ena foten samtidigt som jag drog med ena handen. Foten slant och jag föll över domkraften.

Klick lät det i bröstet och nu håller det på att läka så vi får se vad som utlöser nästa revbensfraktur.

Min kloka sjukgymnast Emma berättade att förhöjd blodcirkulation påskyndar läkandet och hon lärde mig vilka träningsmoment som lämpade sig bäst.

Förresten ringde jag Micke och berättade vad som hade hänt. Kom hit nu så fixar jag hjulbytet, blev svaret.

OK Skolsta ger god service som är unik!
-

Inga kommentarer: